International Staff Office (ISO) tilbyder en række services, der kan hjælpe dig, når du skal modtage nye internationale medarbejdere.
AU HR, ISO og Personale Jura tilbyder sammen to gange om året (i juni og december) dette webinar med information om ansættelsesforhold på Aarhus Universitet. Webinaret er på engelsk målrettet internationale medarbejdere, der er på vej til Danmark.
Webinaret dækker forskellige emner i forbindelse med ansættelsen:
Getting Started in Denmark orientation and registration event er et centralt arrangement, hvor vi hjælper deltagerne med at blive registreret og få deres CPR-nummer. Under arrangementet holder vi også et oplæg med vigtig on-arrival information. Arrangementet afholdes to gange om måneden og er målrettet internationale forskere, gæsteforskere og ph.d.-studerende samt medfølgende familie, der skal opholde sig i Danmark over 3 måneder.
Administrative medarbejdere er velkomne til at deltage som observatør for at se, hvordan arrangementet fungerer, og hvilken information og hjælp, deltagerne får.
Kontakt os på internationalstaff@au.dk for yderligere information.
AU HR, ISO tilbyder to gange om året (i efteråret og foråret) dette seminar om at arbejde på AU for internationale medarbejdere. Programmet består typisk af følgende:
Vi opfordrer alle internationale medarbejdere at deltage i arrangementet, også selvom man har arbejdet på AU i en længere periode.
Find næste dato for AU Workplace in Focus
Internationale AU-medarbejdere og medfølgende ægtefæller og partnere kan deltage i danskuddannelsen (DU) for at lære dansk. Undervisningen foregår på campus eller på en godkendt sprogskole. Universitetet samarbejder med forskellige sprogskoler for hold målrettet AU-medarbejdere og medfølgende ægtefæller.
Kontakt gerne International Staff Office hvis du arbejder udenfor Aarhus og har internationale medarbejdere, der ønsker at lære dansk. Så undersøger vi hvad mulighederne er.
Enkeltpersoner kan selv kontakte sprogskolerne direkte for at tilmelde sig et hold.
Læs mere om danskkurser til internationale medarbejdere på AU
På danskuddannelsen lærer man at tale, skrive og læse det danske sprog. Man får også viden om det danske arbejdsmarked, danske samfundsforhold, dansk kultur og historie.
Undervisningen er gratis, men man skal betale et depositum på 2.000 kr. for at starte på et danskkursus.
Følgende kræves for at kvalificere sig til Danskuddannelsen:
Hvis man opfylder kravene, kan man tage kurser ved en af sprogskolerne ved at kontakte dem direkte.
Hvis I ønsker at udbyde danskundervisning på dit institut, skal I
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) er en uddannelsesstøtte, der giver ansatte mulighed for at efter- eller videreuddanne sig i arbejdstiden. SVU kan søges til dækning af udgifter til danskkurser.
Hvis medarbejderen deltager i danskuddannelsen og får undervisning i arbejdstiden, vil arbejdspladsen kunne få løngodtgørelse for de timer, undervisningen varer, og den ansatte kan samtidig få et eventuelt gebyr refunderet via SVU.
Der er en række krav til undervisningen og medarbejderens ansættelse for at modtage SVU.
Læs mere om SVU på SVU-hjemmesiden
International Staff Office har kontakten til sprogskolerne ang. danskundervisning til internationale medarbejdere og medfølgende ægtefæller og partnere.
Kontakt International Staff Office hvis du har spørgsmål eller ønsker yderligere information om mulighederne for at lære dansk.
Onboarding guiden viser de trin, fakulteter og institutter typisk skal indtænke, når de ansætter nye internationale medarbejdere på AU.
Guiden er et godt startpunkt for nye administrative medarbejdere, der skal arbejde med rekruttering og onboarding af internationale medarbejdere.
I ISO tilbyder vi gerne at komme ud og fortælle om vores services på afdelings- eller institutmøder eller mere uformelt over en kop kaffe.
Vi tilbyder at komme og fortælle om enkelte emner eller vores samlede services ud fra hvad jeres behov er.
Udover den generelle vejledning om det at komme til og bo i Danmark, tilbyder vi følgende specifikke services:
Ønsker du/I besøg af os, så kontakt en af følgende: